Saturday, December 6, 2014

kisahnyaaa

tau...tau..
korang mesti tertanya2 kisah panjang pasal accident tu kan?kan?

okla..aku ni sekrg buat keje dlm blk fail..so time nak menaip draft adalah sangat limited..
aku cuba la k nak citerkan balik..ikutkan dah nak lupa dah..hehe

jumaat, 14 nov. 2014
adik aku, am whatsapp tanya aku leh g ipoh tak untuk tlg bwk brg2 dia balik
ikutkan..plan asalnya mmg aku kena g sana pun
tapi aritu katanya ada kawan dia nak tlg bawak..so aku pun cancel la
so biler jumaat tu dia whatsapp aku..terus la aku pun tanya mycinta camana
kesian la pulak..walopun tgh bln..tapi tak jadi masalah sbb dh dpt upahnya..hehe
biler mycinta kata OK je..terus whatsapp am balik bagitau jadik


Sabtu, 15 nov. 2014
malam sblm tu kan aku g uptown bawak adik2 ipar aku merambu
so pagi tu adalah kelewatan sket la bangun pagi nyerr..
biler dah bekfas dan antar adik2 ipar aku ke pekeliling..terus la kitorg menghala ke Ipoh..
perjalanan dari KL ke ipoh smooth je..
aku exit kat simpang pulai
nak g umah am agak kesesatan..sbb aku dah lupa umah nyer kat mana
pas sesat barat meround2 tak jumpa..agak 'panas' la kat situ kan
so akhirnya mycinta kata berhenti tepi dan tunggu am je dtg jemput
pas am dtg...folo terus g umah dia
masuk barang2..pastu am ajak g lunch..
decide nak g McD je senang..

otw ke mcD tu tak jauh..cuma masuk jalan bandar la kann
aku pun tak tau cmn aku terlepas kawalan..
yang aku ingt masa tu baru jalan pas lampu trafik jadi hijau..so melaju sket la kan
tapi jalan dpn rupanya keta2 gerak slow..
agak tak sempat nak brek..aku pun totally blank time tu...yg aku dgr mycinta jerit 'brekkkk!!!'
tapi..aku sempat la brek..cumanya dah dekat la time tu..
so mmg keta aku la yg teruknya bahagian depan tu
keta dpn takat calar n kemek sket..

dengan tangan menggigil, dada sakit sket sbb terhentak..dan kepala dok berfikir2 camana leh jadi..aku pun turun jela
org2 dlm keta dpn pun turun..pompuan cina dan budak remaja lelaki n pompuan..
turun2 je..muka dia dah bengang gak la
1st thing aku ingt aku susun tangan dan minta maaf, ngaku salah aku
pastu baru nmpk dia ok dan dia tanya "camana"
aku cakap "so sorry..i brek dah dekat sangat..tak sempat dan terus bumped your car"
then dia cong ceng2 ngan bebudak tu..dia cakap.."so mau setel"
aku terus kata "u bawak g bengkel & quote, then let me know, i'll give u my number, pls, as soon as u tau the total, just let me know"
then dia cong ceng2 lagi...dia cakap "i mau amik gambo IC u..mana tau u mau larik"
aku "aiyooo...mana mau lari..u suda angkat gambo plat number i maaa"
dia insist nak juga..aku malas nak gado..so aku bagi dia snap gambo IC aku..ye, bodoh sgt aku rasa..tapi sebab panik..aku pasrah

pas 15min..kitorg sama2 blah...aku terus g McD, makan dan bertenang sambil diskas camana
am willing to pay the cost...dlm mcD gak aku call aku nyer sales advisor perodua yang kat bengkel aku servis salu tu utk quote kerosakan biasa org alami macam aku kena tu

pas makan..gerak balik umah am, then kitorg terus gerak balik KL
ujan lebat...dengan tak nampak jalannya..aku dpt kol dari ppuan tu..aku tak jawab tapi aku SMS
"i'm driving back to KL.heavy rain.will call u as soon as I arrived" dan send..pastu bateri hp aku yang mmg LOW terus padammmm

sampai KL..terus capai charger...aku terus charge hp aku..dan ON
masya allah..macam2 msj ppuan tu antar dan kata aku nak larik
pastu ugut aku nak report polis dan bagi IC tu as a proof..
giler tak??
aku terus kol dia..dan tahan gigil sebab marah
yang sakit hati tu dia terus cakap "oo..after i said want to report police then u call me"
darah berdesup naik atas kepala..
sabar...sabar..aku tenangkan hati aku..kalo dpn muka rasanya dah melayang tapak kaki

"did u get my message?i'm saying that i'm driving and i will call u as soon as I arrived to KL.which part did u don't understand?"
"ya la..i call for many times, i think u want to run away, if u answer it wont take for an hour"
"OMG!! it was heavy rain, what do u expect me to do?i've to stop my car in the middle of hway just to pick up ur call?seriously??"
"ok now,how do u want to pay the cost?i've already went to the kilang and the technician there said i've to pay RM1,500"
"whatt? your car looks ok to me, mine was damaged, why it cost RM1500?"
"how do i know..i'm not the technician..he said the censor cannot functioned anymore"
"and why u went to the kilang?i asked u to go to the bengkel and quote"

then dia passed HP kat anak buah dia katanya

"hello ms ita..my aunty is asking when u want to pay"
"i cant afford it..why u go to kilang?is it true u go to kilang perodua? i knew kilang perodua at tg malim..i didnt noticed that the kilang also have in ipoh.."
"ya lor..we are not the technician..he told us like that.."
"ok then, give me the official quotation"
"ooo...ooo (cong ceng2 kat blkg)..today is saturday..they worked half day..tmoro closed..only on monday i can send to u"
"whenever..just give me anytime..but seriously i cant afford it to pay that much"
"that's why i think we have to lodge a report..then u dont have to pay anything..just let the insurance cover for u"
"i need time to discuss with my family...i will return call to u"
"ok. what time?bcos we have family dinner"
"i will call u at 8pm"
"no..u call us at 730"
"hello..i need to bathe, pray and all..give me some time la"
"nope, u have 1 hour from now, tak cukup ka?" (giler keji wei statement)
"ok i'll call u at 7.30"

pas ltk fon, aku diskas ngan AM sbb dia yg nk byr kos
kalo rm100 - rm200 ok lagi kot..sbb kitorg ngk keta dia nyer kerosakan tu mmg takde apa sgtt..serius tak de apa..
so mcm agak berbaur nk menipu gak la ni kannn

so seperti yang dijanjikan..7.30 sharp aku pun kol..tapi dia suh ckp ngan suami dia

"hello miss..u sudah buat report ka?"
aku said "baru nak pegi at 8pm nanti la..why ah?"
"i think ah...no need to report la..nanti banyak lambat mau dapat claim la"
"i dont know..your wife tadi yang insisted sangat nak buat report..sampai ugut2 I some more..plus, she asked me to pay rm1500 and i dont have that much laa..anddd..the important thing, i have to lodge a report..she took my Ic photo..and I have to go to police for protection"
"dia ah, tak berapa tau sangat la..macam ini la..u ada berapa?if u cant pay rm1500..u just pay 500 la..balance i will top up on my own la"
"right now i only have RM15..seriously, if i dah gaji pun i takde that much..plus..if i pay u now, i still have to pay the summon"
"thats why i dont think we have to report...so how ah"
"i think i will go for police report and let insurance covered la..I dont think i can pay u whatever amount u ask for..at least i have to pay for the summon only..the balance i will let insurance handle laa"
"ok, u sudah pergi ka?"
"lepas u letak fon, i terus pegi la..i need u to SMS ur car plate number, so that will be easier for me"
"okla kalo itu macam"
"err...1 more, please ask ur wife to delete my ic photo after u lodge report ya"
"ok ok"
"thank you"

seee....see..korg nmpk tak?ada unsur2 nak menipu tu..padahal memula dia yg beriya sgt nk report..sudahnya taknak buat report pulak..
ahhh..aku mmg dah nekad takkan nak bayar dia walo 1 sen pun
so pas letak fon tu aku terus bersiap la ke balai polis setapak..
sampai situ polis tu kata xleh terima report..tp bagusnya polis tu dgr la apa aku citer..dan sempat la aku kena marah sbb simply2 je bagi IC kat org..haha.
adehh..panik kot..serius takleh fikir
masa kat balai tu ..aku tgu SMS no plat keta tak sampai..aku msj dia kata akan bagi biler dia dh sampai balai gak..
what the hell kan
so aku kol dia dan pas hp kat koperal situ...elok koperal tu tgh ckp dorg letak fon..
haihh..nampak sangat la ketakutannyer kannn..
so koperal tu kata....g la wat report kat jalan bandar
terus la aku ke sana
tapi..tapi..kt balai jalan bandar tu..adehh..rimas tul aku sbb ada 'ULAT' yang ngekor aku ke hulu hilir pujuk nk tlg...aishhh..siap cakap "saya bkn nak duit akak pun..saya nk tekan insurans je"
hello...insurans tu aku yang bayoooo..tp jerit dalam hati jela..tak berani nk ckp dpn2..kang mau blk keta pancit pulak..hehe..dah la muka gangster je

kat balai polis jln bandar pun kena sound lg..dorg leh terima report tapi sbnrnya...sila la buat report siap2 kat balai polis tempat kejadian...lg sng dia ckp..
walhal aku rasa ok je kot ko report memana..as long as sistem korg linked jela..betul tak?
rasanya kena buat la user friendly sket system tu...takdela aku nak kena g sana balik semata2 buat report..tak ke nyusahkan orang cmtu?
tapi balai polis jln bandar membantu gak la
diorg siap dptkan no fon sarjan balai ipoh utk senang aku urusan so that aku tak perlu ke sana..
so aku puji dorg dari segi itu..

pong pang2..dalam kul 10 gak la setel nyer...balik2 terus sggah makan...
tapi tak tertelan nasi sebab pk apa jadi ngan keta aku tu..
sampai kul 11..gerak balik umah
sampai umah sepupu aku kol..tapi..fikiran aku serabut..so malas nak jawab..so aku msj je sudaa
dia tanya camana...so suh aku kol adik sepupu tu sbb dia keje towing...

esoknya..
sambung pong pang2 lagi ...sepupu aku, dwen tu tlg uruskan..dia kata dr suma aspek dia tlg..insurans,bengkel, amik keta...antar keta...suma..
bling2 la kan..dgn kita tgh serabut..nk fikir benda2 tu suma mmg takleh la..
biler ada org yg ko kenal offer nak tlg..of cos ko terima ye tak..
agak2 kul 2pg dia dtg amik keta...am ada..tlg tggu..aku esok nyer nak keje so tak dpt nak stay..plus sedih nak ngk keta dibawa pergi..(drama lebih)
cuma dwen minta RM150 nak setel saman..tu pun dia janji dia byr blk pas dpt komisen..hehe

tu la rentetan citer nyer..sbnrnya leh jadi cerpen dh pun  ni..
cuma ianya jd pengajaran sgt utk aku la..
harap2 ianya 1st and last la kot ekkk...harap2..
dan..utk korang yang tak pernah experience benda camni..sila take note infor2 yang aku bagi kat bawah ni:-

1. biler accident...kalo blh jangan panik, snap gambo keta korg, snap gambo keta yang dilanggar/melanggar..but tak perlu sampai minta IC..sbb dari car plate number dah ada rekod pemandu..

2. sila la buat report terus kat balai trafik kawasan terlibat...jangan lengah2 or fikir sgt pasal kena saman tu sbb saman tu insya allah leh dpt diskaun kalo korg setel cepat or dptkan bantuan org yang korg kenal

3. jangan terpengaruh ngan 'ulat' tu..betul, dorg memudahkan cara...tapi..tak salah korg nak cuba..tp kalo 'ulat' tu korg kenal dan tau..ok je..macam sepupu aku..dia bkn ulat..tp dia keje towing, so dia tau gak la selok belok nyer..jadi blh la nak trust kan..

4. aku percaya ngan cara diplomasi..korg marah2 takkan setel masalah..apa yg aku buat..diplomasi..so org yang langgar tu pun tak marah..aku pun leh berbincang ngan tenang..

5. kalo blh jangan libatkan RM la dlm kes korang..bak kata polis kt balai tu..kalo dia minta rm100-200 takpe..ni sampai beribu...report jela..tak berbaloi..lg 1..tak semestinya korg setel luar, diorg tak report polis gak kan??so dapatkan jaminan...lg senang kendian hari

6.pas keta dh angkut ke bengkel..pastikan ianya bengkel yang bertauliah..sbb dlm kes aku, keta masih dlm warranty..so memang cousin aku antar ke bengkel perodua ..plus..mesti jd panel insurans aku..

7. rajin2 la follow up dgn bengkel..sbb keta aku dijanjikan 3-4 hari je...tapi drag sampai 2 mggu..bkn salah bengkel sepenuhnya tapi still....korg kena rajin folo up..mcm kes aku ni...aku suh je sepupu aku tlg folo up..haha

8. rajin2 gak kol insurans folo up psl claim korg...dan mcm kes aku ni..yg melambatkan keje psl si adjuster tu laaa...so aku terpaksa gak la gunakan nama ofis ni utk cptkan claim tu..kalo tak..aku kena tggu 2 mggu lagi..haihh..terbantut suma plan okkk

9. pas kol insurans...cpt2 update bengkel korg..sbb kekdg dorg x repair keta tu selagi claim x approved..oleh itu..cpt2 update dorg..so dh ada guarantee la yg dorg akan dpt claim tu..mcm kes aku..keta dh siap repair ..so mmg tggu claim approved je..try to minimise hari utk bengkel 'simpan' keta korang

10. last but not least...biler keta dah setel direpair dan dah dihantar kembali kpd korg..pastikan korg dpt copy bil dan claim yang bengkel submit kat insurans korg..penting ni..supaya korg tau apa yg bengkel tu tukar brg2 keta korg..original ke tak..or dorg just claim je tanpa tukar/ganti ke..tau jela..time2 cmni la pun bengkel nak buat duit..amik kesempatan sgt...mcm keta aku tu..rosaknya tak seberapa..ngk bil...masya allah!! RM5331.72 okkk...suma benda diorg tukar..sabo jela..tp fikir2 balik..lantak la..yg penting keta siap..lgpun..bkn duit aku yg kena byr kan..so tu la gunanya korg renew insurans tiap2 tahun..baru la nmpk kepentingannya biler kena benda2 cmni..tp..minta simpang la ye!!

tu jela kot..ni dah bukan cerpen dh..tapi dah masuk kategori novel pendek pulak..haha..
tq kepada yang sudi baca k :)

No comments: