Monday, February 10, 2014

kisah homestay

aku sebenarnya taknak bukak citer pasal ni
aku update status FB pasal benda ni
ingtkan nak abis situ jela
memang aku marah, bengang, tak puas hati suma ada ngan owner homestay ni
dlm ramai2 komen tu...jannah suh aku amik gambo2 homestay tu supaya menjadi pengajaran kt org lain supaya tak terkena mcm aku..
memula betul tak nak panjang2kan citer..tp aku fikir balik..betul la tu..aku kena gak update supaya takde org akan teraniaya mcm aku..oleh itu..sila la ngk dulu gambo2 ni sblm aku citer panjang lebar psl ni..huhu

dapur,...ngan berkerak..ngan peralatan suma takde..hmmm...
TV tahun biler ntah..gambo teruk..pastu adjust2 baru dpt channel..tu pun dpt AL-Hijrah ngan tv9 je..
blk ujung...ptt aku suh adik aku yg bakal pengantin tu tido sini tp hampeh..katilnya penuh taik cicak..ada kisah dlm bilik ni..nnt aku citer..oh ye..langsir pun takde ye..tingkapnyer terlopong nmpk luar..so rasa seram kitorg amik alas tilam yg disandarkan tu n tutup tingkap
blk air..sedih!!flush takleh guna langsung n ni la rupanya blk air..
blk Master..hmmm..nilaikan la sndiri
toilet dlm blk..penutup toilet bowl pun x mampu beli..
dlm almari tu lg tak sanggup nak bukak...segala mak nenek sampah campak dlm tu..dan duit sewa homestay dia suh tinggal je dlm laci meja yg cermin tu ye
blk air takleh kunci..locked rosak
beginilah rupa pintu blk air kt dapur..

kisahnya mula camni..
lg sebulan setgh nak majlis tu ..aku dah start survey homestay
dapat a few tp suma jaraknya jauh sket dr lokasi pernikahan
kitorg fikir dpt lg dekat lagi senang nak balik tukar2 baju or mandi ke sbb jarak masa antara nikah n makan beradap tu x jauh ..so dpt yg dkt sng sket la nk balik kan..
cari nyer cari jumpa la umah ni..ada blognya..ni ha

=>  homestay pekan

takde niat aku nk burukkan sesapa or jatuhkan rezeki org..tp utk pengajaran kita bersama dan semoga dia pun diberi petunjuk utk ubah apa2 yg patut

memula aku urusan ngan dia..aku rasa sng sgt..sbb dia jwb sms aku cpt tul..pastu dia ada byk unit umah utk disewakan..
aku booked 2 unit teres memula..utk sedara mara aku
dan 1 banglo utk aku n family..
pastu dah dkt majlisnya..ada sedara mara aku yg tak dapat join..so aku fikir dh tak ramai..aku amik 1 unit utk sedara aku jela..pastu aku tanya dia ada yg available lg x..masa tu lg 2 mggu nk majlis ye
pastu dia kata masih available..pastu aku tanya ada x unit banglo lg..sebab lg senang kan..besar n muat ramai sket ...dan sedara2 aku pun selesa jdnya
pastu dia ckp ada..aku pun sbb dh suntuk kira on jela..
aku tanya nk byr deposit tak..dia kata tak payah..lg la mudah keje aku kan
biler hari kejadian tu..aku ke sana..jmpa 1st umah...utk sedara2 aku ..ok la..senang je jmpa
tp kol dia..pun owner x dtg..dia suh amik kunci bawah pasu je..blh gitu??
pastu umah tu..hmmm..penuh taik kucing, taik ayam..rasanya mcm taik orang pun ada..bau tak payah citer ye..
masuk umah..naik bhgn atas..okla..dia dh susun extra2 tilam mcm aku minta
pastu g dapur...pun tak syok sbb kuali kecik je ada..pastu jug elektrik rosak..
blk air pun air mcm kecik je
dok situ jap pastu dia sms kata kalo nk pegi umah yg aku n family nak dok tu bgtau dia
aku ingt maybe dia nk dtg n guide la kot
pastu time nk g tu aku pun kol la..tapi korg tau dia jwb apa
"ha..dah masuk keta ke..ok akak guide dlm telefon je ye.."
what!!!???? blh gitu?
mls nk pnjg citer ...aku pun pas fon kt adik aku..sbb aku dh panas hati ...kang aku ckp sambil maki kang susah lak
pastu berpusing2 smpai 10x ok..fon brp kali..guidance dia ntah apa2..biler tanya nombor lorong..dia kata xde lorong...tanya umah tu ada apa landmark..dia ckp xde..blh?dia just ckp umah tu warna peach pink tembok/gate ijau..tu je..
pastu last skali mycinta yg ckp..sbb aku memang dah tahap nak tumbuk muka org je rasa..
rupanya dia x ckp yg dpn umah tu ada sign rumah untuk dijual...yg sadisnya..umah tu masuk hutan ok..kiri kanan utan belukar..umah mcm umah berhantu..umah tinggal..
msuk2 umah memang seram gak la..tapi aku masuk dulu baca apa2 yg ptut pastu masuk barang
sebab umah dia yg uzur sgt..kitorg tpaksa kuar beli electric keetle, pinggan n cawan plastik..
apapun takde..
umah lak byk sampah..yg adik aku (iwan) n abg ipar aku ckp nyamuk byk..so dorg g bakar lak sampah kt blkg umah..
malam tu..pakcik aku tido 1 blk ngan abah aku..si iwan ptt tido blk blkg tapi kotor ..dia tido kt sofa
malam tu pakcik aku dgr suara iwan menjerit2 ..dia kuar blk..panggil iwan tp dia dgr suara tu dlm blk blkg..tp blk tu kosong...dia ngk dlm blk air api n paip terbukak..so dia suspect adik aku dlm tu..
dia panggil2 gak..tp tak nyahut..dia g jenguk blk air..tp kosong je..paip pun tertutup elok..
pastu dia pun dah seram la..dia masuk dlm blk kelam kabut smpai tersadung bucu katil
esoknya dia citer kt kitorg...pastu adik aku ckp mmg dia tido kt sofa sbb katil takleh tido..
tegak bulu tengkuk wei...
esoknya kul 8 pg kitorg kena g masjid..suma pun kemas n bwk barang suma skali check out..malas nk stay dh
lupa nk ckp..malam tu jugak aku sms owner tu bgtau apa aku x puas ati..
aku minta kurang harga..sbb dia caj 2 umah tu rm500..berbaloi ke?
pastu msj aku x berjwb2...aku bgn pagi ngk dia jwb kul 3 pagi n bg alasan dia x tau sbb serahkan suma hal umah pada pekerja ...pastu dia ckp dia terpaksa balik kampung mak sakit..ntah iye ntah tidak wallahualam..ko tipu ko tanggung la esok2 ye
yg bestnya..dia bg diskaun RM50 je!!!
aku ni fikir gak la..memula aku kuarkan 50 dr envelop..pastu aku fikir blk..eh...aku tak lena tido..sian sedara mara aku x selesa..family aku pun..sudahnya aku tarik 100 dr envelop tu n tggalkan note bgtau yg umah ntah apa2..ikutkan aku rasa 400 pun aku rasa x layak nk bayar sbb tak berbaloi
pastu aku tulis bawah skali besar2.."KAK, UMAH AKAK NI BERHANTU!"
blh cmtu..hehe..puas ati aku..aku ckp kalo akak x puas ati aku byr 400 je ..aku suh kol aku..
sampai sekrg tak kol2..
seriously...korg2 yg terbaca benda ni..jadikan pengajaran..
kalo blh jangan terkena hmstay yg aku dpt ni..
aku update dlm FB...balik ofis bos aku kata ptt aku letak rm50 je..belen suh dia kol aku sndiri suh masuk dlm acc...baru betul
aku time marah apapun takleh fikir..biler fikir apa yg bos aku ckp..a'ah la..huhu..tapi dah terlepas pun..takpela
serius aku tak halalkan duit tu..aniaya org sungguh..
makan la duit tu..semoga 'kenyang' la ko ye..

No comments: