Sunday, September 29, 2013

kau pergi jua..

masa ikut kitorang bercuti ke langkawi..tahun 2001
masa wedding aku..tu bukan cium tu..ntah apa dia bisik kat telinga aku..ngusik je keje nyer..heeh..tahun 2006
july 2013...b'day mycinta..beriya2 dia melayan mycinta borak pastu tetiba dia jerit.."surprise!!!" skali kek dah sampai belakang mycinta..happy sungguh dia
raya 2013...abah aku niat bagi suma adik badik nyer hamper raya..dia la salah sorg penerima..bukan main suka lagi..

how to start ek..
actually sejak aku updates dia dah sedar..tapi pastu aku terngiang2 kenapa dia hulurkan tangan kat aku..naper dia mengalirkan air mata...macam nak sampaikan sesuatu
aku idup dalam in-denial kata orang sejak itu
harapan aku tinggi untuk lihat dia sihat walopun sebenarnya kenyataan nyer aku tau itu mustahil
aku cuba positifkan diri n minda aku supaya dia terus ada bersama kami adik beradik..

tapi..walo camana penafian aku buat..tanggal 24 september bersamaan hari selasa..jam 4.20 petang..aku terkejut menerima panggilan itu..

abah : ita..
aku : ye..naper
abah : acik dah takde
aku : *tak dengar* apa??
abah : acik dah takde..acik besar baru kol abah ni
aku : *tak bercakap*...kelu..tak tau nak cakap apa
abah : hello..
aku : hmm...biler ?
abah : baru japni...takpela..nak cakap tu je..bagitau la yang lain..
aku : ok

lama aku termenung..macam tak percaya..
terasa darah panas menyirap naik ke kepala..mata...dan akhirnya gugur membasahi pipi..
menggigil tangan aku nak mendail nombor2 yang aku kenal..
rata2nya terkejut
bos aku datang tanya kenapa..aku takleh nak cakap...airmata je bercucuran,,
bos aku memahami dan suh balik je..

kul 5.50 petang aku kuar dari ofis..esoknya aku dah siap apply cuti untuk urusan selanjutnya
sampai di HKL jam 6.15...aku ke wad..tapi dimaklumkan jenazah ke bilik mayat..
aku ke situ..berjumpa ngan anak2 nyer..berpeluk2an la kami menangisi pemergian arwah yang dikasihi..
khidmat buat arwah yang terakhir aku tunaikan sebagai anak sedara yang paling rapat ngan arwah..aku tau rohnya pasti tersenyum melihat aku di situ..
air mata ku tahan supaya tidak menyakiti jasad itu..
tapi aku gagal dan aku ke tepi..
sudah urusan itu..beliau dikapankan..aku tidak dapat berlama memandangkan aku perlu mengambil abah, adik2 aku am dan acu di KL sentral..diri ku mohon berlalu..

jam 9.30 ...aku dimaklumkan jenazah telah disolatkan..jenazah dibawa pulang ke kampung halamannya di berjuntai bestari..
jam 10.30 ...telah selamat dikebumikan..tapi aku masih di dalam perjalanan ke sana selepas menjemput adik2ku..
aku dah melihat buat kali terakhir..aku tak sanggup melihatnya lagi...bimbang diri ku tak kuat..oleh itu aku redha kan urusan arwah selesai tanpa aku di situ..
dan lagu ini berkumandang...

Bukan Milik Kita – Sixth Sense

Ditinggalkan kehilangan
Bagian hidup kita
Tak usahlah kau tangisi takdir
Tak ada yang abadi di dunia ini
Semua pastikan kembali
Hidup ini sudah tertulis
Tenangkan jiwamu dan hatimu
Ikhlaskanlah relakanlah
Semua yang ada pasti kan pergi
Ikhlaskanlah relakanlah
Semua yang hidup pasti kan mati

Ikhlaskanlah relakanlah
Semua yang ada pasti kan pergi
Ikhlaskanlah relakanlah
Semua yang hidup pasti kan mati
Ikhlaskanlah relakanlah
Semua yang ada pasti kan pergi
Semua yang hidup pasti kan mati
Hidup bukan milik kita
Hidup bukan milik kita

hilang sudah pengganti arwah mak ku..
hilang sudah rakan / sahabat/ kawan/ tempat mengadu
hilang sudah tok nujum yang banyak menolong mencari barang aku yang hilang..hehe
hilang sudah si tukang mengusik yang menyakitkan hati
hilang sudah tok petua yang merapu
dan...hilang sudah tawa ilai ketika hari raya..kenduri kendara..

alfatihah buat :- 

ALLAHYARHAMAH INSHAH BINTI BAHARUDDIN 
(6 August 1964 - 24 September 2013)

semoga roh arwah acik aku ditempatkan dikalangan orang yang beriman dan dicucuri rahmatNya
~amin~

No comments: