Thursday, March 15, 2012

resepi..resepi..

ada sesapa nak resepi udang masak ijau?haha..
kalo takde sapa nak pun takpela..aku tetap nak boh gak resepi tu kat sini..
ni kalo sesapa nak cuba..bolehla..

Bahan2
udang (saiz ikut suka - tapi make sure garam kunyit + goreng dulu..biar garing sket)
3 ulas bawang merah
3 ulas bawang putih
1 inci halia
1 or 2 batang serai (hiris2)
cili api (ikut suka banyak mana..kalo suka pedas ..letak la banyak2 sket)
cili hijau (ni letak jela dalam 10 batang..sebab nak kaler tu meriah sket)
santan 1 biji
daun limau purut (hiris2 halus)
daun kunyit (hiris2 halus)
asam keping

Cara2
blend sekali bahan2 (bawang merah+putih+serai+halia+cili api + cili ijau)
panaskan minyak dan tumis bahan yang di blend tadi
sampai pecah minyak..masukkan daun2an tadi..biar naik bau
pastu masukkan santan..kaco sebati..masukkan garam + perasa
biarkan agak memekat..pastu baru masukkan udang
dah mendidih dan pekat..tutup api..
siap untuk dimakan!

ni contohnya biler kuah dah mula memekat..sebab nampak udang berkeliaran dari kuah..hehe


selamat mencuba!

No comments: