Tuesday, September 6, 2011

talapia VS buka posa 28 ramadhan

ni entry 2 in 1 gak ni..tapi kejadian berlaku pada hari yang sama..
ok gak la kan..aku malas nak pecahkan jadi 2 entry..hehe..masuk je sekali harung...senang idup
aku bertolak balik kampung pada hari ahad lepas, 28 august..pagi2..pas sahur..nak elak jem sebenarnya..aku dah la tido kul 2 pagi malam sebelum tu..dok kemas umah..kemas bilik..kemas baju ..packing kuih2 la..tido 2 jam..kul 4.30pagi aku bangun balik siapkan sahur..pagi tu menu sahur adalah nasi lemak ayam crispy je aku masak..senang..nasi pun aku masak 2pot setengah je..perjalanan adalah clear juga..nak masuk ke tol gombak tu je jem sket ..banyak dah keta nak masuk highway..ingat keta kami je ada..huhu..
tapi pas je tol..aku tak sedar apa dah..gara2 tak cukup tido..aku pun Zzzzzzzzz dalam keta..sedar2 dah kat tol temerloh..ahhaha..gilo tak...lama tu aku lelap..dalam 1 jam 45min juga tu..best je tido..yela..ada driver..cuba myvita dah sampai sok..takde can dah la nak jadi penumpang ye..kena drive jela..hoho
sampai di simpang kerayong dalam jam 9.30pagi..hari ahad memang ada pasar pagi kat situ..(dari simpang kerayong nak sampai umah mertua aku kat felda tementi adalah dalam 30minit gak ye)
bila dah sampai kat pasar pagi..dalam kepala dah set dah..nak cari apa..cer nengok gambo seterusnya ye..


aku rasa depa jual ikan ni untung beribu2 riban aritu..aku rasa macam nak join bisnes je..mana taknya..depa jual ikan patin + talapia sekilo rm15..kalo sorang2 beli 2,3 ekor..dah rm50 sorang..kalo 10 orang dah rm500..kalo kata aritu je dah beratus2 orang mai beli kat depa..tak ke beribu2 collection depa tu..untung woooo..kat diorang ni aku beli 2 ekor talapia, 1 ekor patin..nyum2..fresh..takdak bau hanyir..percayalahhh

ikan2 yang bakal menjadi mangsa penyiangan..besar2 woo..freshhh dari sungai pahang..

juadah buka posa pada hari tersebut...aku in-caj bahagian kuih muih saja pada hari itu ye..ngelat..tido berjam2 dalam bilik..haha..menu utama suma mak mertua aku yang masak..ada masak lemak siput sedut, masak asam tempoyak ikan patin, gulai kari ikan sebelah+rebung madu, ikan patin goreng,talapia goreng n ulam pucuk gajus & timun serta sambal belacan..air pun ada 2 jenis..air oren n kelapa..aku wat cucur je suma..ada cucur pisang, cucur bilis n goreng cempedak..apa ada kat dapur tu suma aku dok abiskan..hehe..kira ada gak la sumbangan aku aritu kan..


ni pas buka posa..dok surf internet..plan nk mencantikkan laman umah..tunggu bonus ujung tahun sok dapat banyak mana..ada projek nak wat laman yang ada air pancut tu..wowwwee..hehe



No comments: