Wednesday, September 14, 2011

kenangan hari raya yang tak boleh dilupakan..

setiap orang pastinya ada kenangan raya yang takleh dilupakan..
aku fikir2 apa kenangan aku yang takleh nak lupa ek..sebab dulu sebelum kawin or masa aku kecik2 dulu..kami salu raya kat johor ..kampung abah aku..or kat tanjung karang/batang berjuntai kampung arwah mak aku..either one la..tapi yang salunya kat selangor la..yang johor tu macam 2 tahun sekali or 3 tahun sekali baru merasa balik la..

zaman bebudak aku tak berapa best kalo tiba part raya ni..sebab aku tak tau la masalah orang or masalah kat aku sebab aku memang berat rezeki duit raya la kecik2 dulu..
salunya memang collection tak penah dapat banyak..ke orang2 dulu tak berapa galak nak bagi duit raya kat bebudak kot..tapi nengok abah aku kalo part bagi duit raya kat sepupu2 aku dulu tak penah kuar kaler biru..suma ijau/merah je..biler part kitorang..pacik2 aku bagi duit biru je..tapi untuk yang kecik2 je..macam aku..walaupun masa tu baru darjah 6 dah tak layak dapat..padahal badan aku kecik je masa tu..so, salah aku ke salah depa yang berkira nak bagi duit raya?haha..tapi salute kat arwah tokbak n tokcu aku la..depa bagi memang kaler merah je kat cucu2..ha..or else, depa dok fikir orang KL ni kayo2 kot..sebab tu taknak bagi banyak2..?maybe la..dulu kalo kata korang dok KL..suma nada macam..wah..rasa macam orang yang dok KL tu hebat2 sangat la kan..ntah apa2..

aku rasa belah arwah mak aku memang jenis pemurah..memang kalo banyak collect pun belah arwah mak jela..huhu..sedih la kisah kanak2 aku..tambah lak aku adik badik jenis tak pandai nak merayau g beraya sana sini..kitorang dulu berjalan ikut buntut mak abah je..haha..baik sangat kitorang adik beradik masa kecik2 dulu..tak penah ada kenangan panjat2 pokok ke..main mercun ke..jatuh sawah ke..tak penah..kiranya dulu parut susah nak jumpa la kami ni..memang kagum la cara mak abah didik kami ni..bebudak sekarang memang berani..pegi beraya sana sini..meredah panas ujan ..pastu kekadang taknak masuk umah pun..awal2 cakap nak duit raya je..kalo aku kekadang bagi duit raya terus..tapi mycintaku tak bagi..mesti dia akan paksa bebudak tu masuk minum /makan kuih dulu..takde maknanya dia nak bagi duit raya sebelum buat suma tu..aku ni jenis tak sampai ati sket (plus senang keje aku gak sebab takyah buat air..dasar pemalas kan..hahahaha)

tapi ada 1 kenangan yang aku takleh lupa masa kecik dulu..kecik tak kecik gak la tapi umur aku dah 12tahun masa tu..aku ni masalah taknak makan nasi bukan sekarang je..tapi dari dulu ok..sebabkan aku ni jarang/tak makan langsung nasi..aku masa tu beraya kat johor..amik ko..dari malam raya aku tak leh bangun sebab kena gastrik yang teruk..sampai raya ketiga baru ok..melepas la nak join mak abah n adik beradik aku g beraya..huhu..sadis tau..nasib tok aku temankan aku..tu pun elok sebab makan ubat yang diorang beli kat kedai sinseh ngan berkat doa n urutan dari tok aku..tu memang kenangan yang takleh lupa..kira pahit gak la

yang manisnya..masa kitorang beraya kat johor gak..tapi kitorang konvoi berapa keta ntah..3 keta ke 4 keta..bestnya..jalan sampai kluang nun..makan macam2..sampai malam kitorang baru balik muar..aku rasa till now aku masih tingat apa menu aku makan..adehh..telan air liur..huhu
lagi satu yang best sebab kitorang sepupu2 dok tukar2 keta..pegi umah ni kang sorang sepupu naik keta abah aku..japg kang sepupu lain lak..best!syok kan zaman bebudak..ignore yang tak best la..yang lain best2 je..

tapi raya jadi suram pas sorang2 meninggalkan dunia ni..memula mak tua aku...pastu tok ppuan aku..tahun 1999...pastu tahun 2000 ke 2001..sorang pcik aku lak pergi..tahun 2004 lak mak & tok laki aku lak pegi..2006 ayim lak..2008 makcik aku belah mak lak..hmmm..raya makin tak best pastu..orang yang penah rasa kehilangan je akan tau apa yang aku rasa ni..

tahun makin tahun raya buat syarat je..sebab umur makin naik..seronok melayan bebudak jela..dan berkumpul adik beradik..selain tu aku rasa raya ni lebih dirasai seronoknya oleh bebudak..untuk orang2 yang dah puas beraya macam aku ni..dah takde feel sangat..pakai baju raya pun pagi raya je..pastu pakai wat g keje je..huhu

korang ada kenangan raya yang pahit or manis?sila la share bersama..:)

No comments: