Sunday, July 31, 2011

kononnya..

kat ofis ni..aku salu mendengar keluh kesah orang sekeliling..

"penatnya..tak cukup tido laa"

oleh itu..bila jam menuju ke angka 1..masing2 dah cop tempat..istilah di sini ialah 'check-in'

salunya yang check-in tu mak2 budak la..jarang berlaku anak2 dara di sini yang meng'check-in'..

alasan diorang..sebab masa tido kat umah tak cukup..

dan kadang2 kedengaran lah dialog sebegini..

"ko takpela ta..belum ada anak lagi..balik umah pun dok berdua je..kain baju tak banyak nak basuh..blablabla"

percayalah..itu hanya omongan kosong dari kamu orang je

kekadang aku tertanya sendiri..apa beza aku dengan mereka-mereka itu?

dah namanya isteri orang..bukankah penat itu perlu?

bila dah bersetuju untuk berkawin..memanglah akan penat..tanggungjawab juga semakin berat

dan itu kan pilihan yang kita buat..

tipulah kalo aku ni tak pernah merungut..penat gak wei..
tambah lak keje aku ni kat ofis mengalahkan lelaki..angkat kotak la..angkat air la..angkat itu..angkat ini..macam2..

balik umah lak kena masak..nak cakap malas tak sampai ati..mycintaku tu kalo makanan tu dia beli..memang kurang selera nak makan..tu sebab dia lagi suka suh aku yang masak..bertambah-tambah la jadinya..

penat memangla penat..tapi mujur ada acu..dia balik sekolah kekadang dah antar sms siap2 suh kuarkan dan rendam barang2 mentah nak masak..

kekadang tu sampai je umah, bukak tudung..sinsing lengan..terus masuk dapur..tak dan duduk pun..sambil2 tu nengok kain baju dalam mesin basuh..kalo penuh, terus jalankan..

pastu nengok pulak kain baju yang memang berjemur..rasa2 dh kering rata tak..kalo dah..angkat longgok dalam bakul..bawak masuk bilik..kang kul 10malam sambil nengok tv/dvd..sambil tu la tangan pun berjalan melipat kain..

kalo acu ingat nak rendam barang2 basah memang aku akan terus masak la..tenggek periuk nasi..kekadang dari ofis dah set dalam kepala nak masak apa..so, senang dah ..siapkan bawang..kalo perlu tumbuk..aku malas aku suh acu..kalo aku rajin..aku sendiri tumbuk..kalo kena hiris2..aku gak la buat..dapur ada 2 penunu..dua2 sekali pasang..1 untuk goreng ikan..1 untuk kuah/letak kuali nak tumis sayur/sambal..

dah siap kena idang..clear terus pinggan mangkuk/kuali/gelas/papan pemotong ikan/pisau/tupperware dan segala mak nenek dalam sinki tu..(tak suka nengok bersepah / berkumpul pinggan mangkuk kotor)..

pas keje masak setel..aku cuci terus dapur aku..penunu dia..korek dalam2 tu skali..(mycintaku tu fussy sket pasal bab kebersihan dapur..kekadang dia check..takut kena bebel..hahaha)

dah idang makan..aku nengok lak kain baju dah siap spin dry ke suma..kalo dah siap masuk pewangi suma tu..aku terus jemur..dah siap jemur..aku iron baju keje (aku tak iron semggu sekali sebab aku ni ada masalah urat tangan lemah..kang 3 hari aku MC kalo aku bagi tekanan lebih pada tangan aku..ni masalah dari tingkatan 4 ok..)

dah siap iron baju keje barulah aku mandi..wangi2..pastu amik paper arini bawak masuk bilik baca...kang dah abis tarik bakul baju tu..lipat..dah siap simpan pulak dalam almari..

untuk makluman orang yang tak tahu..aku bukan dok berdua je ngan mycintaku..tapi berlima ok..2 orang adik ipar lelaki dan 1 orang adik bongsu aku yang masih bersekolah di form 4..makanya, memang aktiviti masak/basuh baju agak kerap la dalam seminggu tu..

percayalah...walaupun aku masih takde anak..jadual aku hari2 adalah packed..time orang kata free pun pas kul 10malam..pas setel suma keje..tu aku tak masuk bab aku check dalam peti ais tu..air botol penuh ke tak..masak air untuk disuamkan la..macam2..

adatlah..kalo nak senang orang kata best jadi lelaki..tapi dah Allah swt jadikan kita pompuan sure la ada sebab musabab yang logik kan..sebab tau kita mampu buat semua tu..

dan sampai hari ini..walaupun hari aku bermula seawal kul 6 pagi..(untuk wat bekfas mycintaku & adik2 aku g sekola/keje)..aku tak penah lagi tido time lunch ni..maybe gak sebab aku takut pening kepala..

betullah orang kata..keje pompuan ni memang takkan abis..ada je kena buat..kuat tak kuat je nak hadapi..hohoho (gelak santa(-*)

2 comments:

PUANSTOBERI said...

btul tu Ita.
Kadang derang igt kita takde anak ni rilek je la gamaknya.
Sama je kot, cuma ada la extra 1,2 menda, selain pada tu sama je. Masak, lipat kain seme.
Satu lagi yg salu derang dok kata bila kata takde anak ni 'ko takde duit pasaipa, anak pun bkn ada lagi'.
Kalo kita ckp2 kita takde duit ke apa ke kan.
Ek eh. Mcm la anak tu da jadi satu halangan kat derang. Sbb anak jadi ngantuk, sbb anak jadi tak cukup duit. Hurmmm...

BHMB said...

betul tu reen..serba x kena dibuatnya..agaknya kena ajak depa dok umah kita kot br depa pcaya..hehhe