Monday, May 16, 2011

selamat hari guru..

selamat hari guru buat semua guru2 di malaysia
aku pcaya kalo kita bjaya dlm idup..x banyak sedikit pastinya atas kejayaan dan usaha dari guru2 yg mendidik kita di sekolah..
sepanjang zaman persekolahan aku..ada beberapa je cikgu yg kekal dlm ingatan
aku rasa dulu cikgu2 sgt ikhlas biler ngajar..bknla nk kata cikgu sekrg x ikhlas..tp maybe bebdk pun dh makin tlebih ajar..jd cikgu pun dh kurang ikhlas nk ajar..aku rasa la
nsb aku x jd cikgu kan..wpun penah gak melepasi ujian btulis kt institut bahasa dulu..hehe
aku x rasa aku sesuai jd cikgu la..menganiaya bebdk je aku rasa..garang kot aku ni..or bebdk x takut aku..antara salah 1 la..

antara cikgu2 yg aku ingt sgt2 ialah masa kt SRK 2 Kuala Ampang

cikgu ramlah puteh..cikgu kelas masa aku darjah 4 smpai 6..masa tu aku kecik sgt..mcm kurang vitamin..kecik sgt..huhu..nk boh kt sini pun segan..lgpun gambo tu aku pakai skirt..x pakai tudung..x sesuai kot aku jaja kt sini..aku kan dh imej muslimah sekrg..x sesuaiii..
yg bestnya psl cikgu ni ialah dia mmg garang..tp dlm garang dia penyayang..bygkan la..masa kitorg nk amik UPSR..dia br blk Haji kot..dia bwk air zamzam utk suma bdk kelas aku..pastu sbb aku x minum air putih..dia buatkan air penerang hati perisa oren F&N..haha..dgr mmg kelako tp x tergambo rasanya kebaikan dia..lg 1 dia sgt concern giler psl ke'bantut'an aku masa tu..mmg sibuk sgt dia suh aku bgtau mak abah aku bwk g jmpa doc..mkn vitamin la..mcm2..masa aku masuk sekolah menengah..jmpa lg dia..tp pas abs sekolah..x jmpa2 till now..harap2 umur dia masih panjang la..

cikgu mahani hamzah..ni kalo sesapa tau..dia ialah kakak kpd penyanyi mazuin hamzah..dia ngajar aku subjek BI..pun masa darjah 6..baik giler dia ni..dulu dia cikgu paling 'berada' la..yg aku ingt psl dia ialah masa tu dia dok kt ampang hilir (mmg area umah besar2 taraf banglo n kedutaan)..dia x sombong..dia ajak aku (masa tu dok setinggan kt kg mengkudu ampang hilir) n kwn2 bermain kt umah dia..ngan anak dia..masa tu bebdk..kira happy la dpt main2 kt umah bsr + luas gitu kan..giler..bkn suma org dpt chance cmtu..

sbnrnya zaman sekolah rendah aku x brp ingt la nama cikgu2 sgt..aku x tau la apa jd ingatan aku dulu..mcm jd 'org lain' je biler ngk gambo masa sekolah rendah dulu..hehe

masa kt Sek. Men. Hulu Kelang (SMHK)

cikgu zanariah..aku xingt la sapa cikgu form 1 aku..tp aku ingt cikgu kelas aku masa form 2..cikgu zanariah..dia ngajar subjek BI...dia baik sgt..masa memula masuk kelas..dia garang..suma takut nk wat baik ngan dia..smpai la 1 masa pada hari Guru kot..kwn aku, si lin tu dok bg dia kad n tulis "cikgu kena rajin senyum..br nmpk lagi cantik" ...x silap aku la..(pandai je aku reka..tp agak2 la cmtu la kot)..sejak dpt kad tu..mcm magik..dia asyk senyum je pastu start baik ngan aku n kwn aku tu..tp x lama la dpt blaja ngan dia sbb pastu dia smbung blaja dan jd lecturer kt mana ntah..tp nsb kwn aku, si lin baik..sbb pas SPM dia dpt smbung kt UKM dpt jmpa ngan cikgu blk..rupanya cikgu zanariah jd lecturer kt situ..now dh lost contact blk..sedih..

cikgu hanisah..ni cikgu paling lawa penah ngajar aku..bkn takat lawa je..paling best kot..dia ngajar subjek sejarah..dia buatkan aku sukaaaaaaaaaaa sgt ngan sejarah n score subjek tu..dlm kelas sepanjang dia ngajar aku mmg aku la yg pgg takhta teratas..dia smpat ngajar kitorg form 3 & 4 je rasanya..pastu dia pindah mana ntah..ikut suami kot..tp smpat la kitorg beraya kt umah dia..masa tu dia dok setapak..br kawin kot masa tu..haihh..kalo dpt jmpa blk cikgu ni alangkah syoknya..rindu sgt kt dia..

cikgu ganesh..ni cikgu PJK kitorg..tp pcaya x..psl dia la aku pandai dan faham sket nk blaja Maths..sbnrnya dr sekolah aku mmg x suka nombor..haha..aku pening ngan math..sbnrnya cikgu math kitorg ppuan..melayu..cikgu zuraidah namanya..tp aku x tau salah aku ke..or salah dia ngajar ke..sbb bkn aku je x fhm..ramai lg x fhm..haha..so, masa cikgu ganesh masuk utk subjek PJK..kalo xde aktiviti padang..mmg kitorg suh dia la ajar maths..masa tu apa yg x fhm tanya je..sure dia jwb n terangkan smpai kitorg fhm...mmg mabeles la..tp btul..kalo sblm SPM maths aku hancur..failed memanjang..tp sbb dia..dan latihan sket2..kitorg dpt la up sket..kredit/lulus..okla tu kan..

cikgu shamsul mardiyyah...ni cikgu kesygan jiwa raga..smpai sekrg masih berhubung ngan dia..mmg dia la yg sgt2 berjasa ngan kitorg..cikgu kelas dan cikgu subjek BM..bebdk kelas aku mmg ramai x suka dia..sbb dia x suka bebdk degil..haha..aku dulu pengawas..jd kategori plaja yg baik n dgr ckp..(hak ptuihhh..:P)..okla tu kan..

sbnrnya cikgu2 sekolah menengah ke rendah ke mmg byk bjasa ngan kitorg...ada yg masih berhubung dlm FB lg..jasa2 cikgu suma mmg xleh dibalas ngan wang ringgit..Allah je yg mampu nk blsnya..
cuma bebdk dulu..mmg takut n hormat ngan cikgu..ibarat mak ayah kedua la..
tp sekrg naper bebdk x takut ngan cikgu ek..terlebih ajaran ke

dulu kalo blk skola ngadu kt mak.."mak, td org kena bantai ngan cikgu.."
pastu mak pun jwb "ha..padan la muka..sapa suh x dgr ckp cikgu"
haihh..kita lak dipadankan nyer..xde nyer nk g sekolah jmpa cikgu nk ckp cmni "i'll see u in court!"..xde maknanya..kalo time amik report kad..siap pesan cmni "kalo anak sy x dgr kata ke..degil ke..wat bising dlm kelas ke..cikgu rotan je..sy x kisah"..amboi laa..bg green lite lg..huhu

bebdk sekrg aku rasa sbb terlebih berani la kot..kalo adik aku kata kena denda ngan cikgu..mmg ayat mak aku dulu aku ulang..sbb aku tau..cikgu tu xkan denda tanpa sebab..tp kalo melampau mcm suh minum air dr toilet ke..mmg la kena kan..tp selagi dendanya berdiri atas kerusi..kena rotan kt tapak tangan..aku rasa leh lg nk terima..sbb aku dulu penah kena lebih dr itu..penah kena tampar kt pipi..masa tu kt sekolah rendah..dh la kecik..pastu cikgu aku tu besar..ms. winnie namanya..salah 1 je..dia tampar..amik ko..berbekas 5 jari kt pipi..tp mak abah aku x de ckp apapun..sbb kalo nk pandai gitu laa..

mak ayah pun aku rasa kena tahan sket hati tu..mmg la konsep sapa x syg anak tu kena guna2kan..tp didikan mak ayah..kt umah..tp kt sekolah..leave it to the teachers la..they know what they want to do..aku pcaya x de cikgu yg sj2 nk denda bebdk..melainkan kalo ada masalah psikologi la pun..

ikutkan aku ada je cikgu yg pandang sinis kt aku..masa dpt SPM..aku plajar terbaik utk subjek BM..ada cikgu siap ckp dpn2 ni.."awk ke yg dpt A1 dlm BM?pandai sgt ke?mcm x pcaya je"..wah ..x ingt2 kan..ingt teruk sgt ke bdk aliran perdagangan dpt jd plajar tbaik utk SPM utk subjek BM tu?perlu ke bdk aliran sains je yg dpt suma subjek terbaik?tlg la ubah sket mentaliti..

haih..memula nk wat entry psl hari guru je..tp kelaut pulak aku..xpela..as long as aku x kelaut sgt xpela kot..hehe

No comments: