Saturday, April 23, 2011

mari memasak lokan..

setiap hari ahad pagi, ada psr tani kt situ..tapak uptown danau kota
mmg syok la g situ..mcm2 ada..n leh kata murah gak la..
yg paling aku suka terjah awal2..tmpat jualan isi2 segala kerang2an..mcm kupang, lala, lokan, mentarang dll..
aku x penah try sbnrnya lokan ni..salu beli pun isi kupang je wat msk kari/msk masam manis/rendang/ikut suka..
tp aritu mcm nk cer try je..beli la sepeket..x silap aku sepeket rm5 ke rm6..tp okla..sbb isi dh bsiap kopek kan..kalo beli sekali ngan cengkerang nyer..biler tmbang , berat cengkerang je pun..isi ciput..ngehhh
memula x tau nk msk apa lokan ni..salunya wat rebus ltk serai n hiris bwg cicah ngan sos pun sdp..tp aritu tingin nk try wat sambal lak la..


isi lokan yg dh siap dibasuh..


magik x?dh siap menjadi sambal..hoho..sblm msk nmpk mcm byk..biler dh msk..suma mengecut..jd sket je..tp okla..dpt gak la sejenis lauk mlm tu..hehe


ingt nnt nk try beli mentarang lak..tp aku rasa mentarang tu kena siang sket kot..sbb dia mcm ada benda tajam2 kekdg dlm isi..kena ngk bebetul..isi kupang pun cmtu..korg kena cr belek2 sket isi dlm tu..buang yg mcm bebulu tu..sbb leh wat korg jd 'mabuk pening2' kalo x buang..ntah..ni petua org2 tua yg aku dgr la..sj nk share..tp kalo korg jns 'fear factor'..belasah jela..

No comments: