Thursday, March 10, 2011

cara nk tmbat hati mertua

ni cara aku la..tp kalo ada org yg bminat nk praktikkan..terpulang la kan..

sgt berbesar hati kalo benda ni dpt membantu sesapa..

kekdg aku bc dlm mjlh apa2..sure ada mslh DCCK tu..DCCK = dari celah2 ketiak..eh..kehidupan..huhu

ada gak yg bermslh ngan mertua..menantu mcm hantu la..mertua mcm antu la..

bg aku..so far alhamdulillah..dr mula kenal mertua..smpai la dh nk dkt 5 thn bgelar menantu..xde lg perkara2 yg blh menggugat kestabilan rumahtangga aku..

diorg sgt respek kt aku..dan aku pun sgt2 syg n respek diorg..

cara aku sng je..

1. jgn kedekut..kalo korg blk kg sebln sekali..beli la apa2 utk diorg..1 bonus kalo tau apa yg diorg suka n tak..katalah mak mertua suka kain pasang..beli la yg kaler apa2 diorg suka..or kalo rasa mls la nk bg tiap2 bln benda yg sama..then maybe korg bg je duit..xyh byk2..kekdg kita bg duit walau RM50 (wat beli jajan ..kan..) pun diorg dh rasa besar rahmat..sungguh..

2. biler sesekali blk kg..rajin2kan la diri tu ke dapur..org tua ni kan..dia suka ngk korg dok kt dapur..bkn smstinya nk suh korg masak pun..tp kekdg korg tlg siapkan bahan2 ke..siang sayur ke..tumbuk cili ke..mst lapang je dada diorg ngk..tp ni kena ikhlas la..jgn la rasa tpaksa..nnt wat apapun suma nmpk x ikhlas..tung tang periuk belanga..mcm aku kan..kalo aku blk kg..mak mtua aku pun angkat tgn..dia seronok kalo aku blk kg..sbb dia xyh dok dapur..dia leh concerntrate belek2 pokok bunga dia je..lg 1..dia kata kalo ita yg masak apa2..mst abs..kalo mak masak mst mkn berhari2..haha..biler korg dgr ayat gitu..mst cair kan..so, xpela cair sket..asalkan menyenangkan hati org tua tu..

3. cubalah menjadi org yang dipercayai..cth kalo mak mtua la khususnya..kan dia kalo nk ngadu/meluahkan apa2 psl anak2 dia...mst dia xleh nk ngadu kt anak2 gak kan..kalo dia berciter kt diorg, takut nnt anak2 tu pulak g nyampaikan sesama diorg ke..anak2 yg membuat hal dpt tau kecik ati pulak diorg..so, biler diorg dh mula pcayakan menantu..maybe korg akan dijadikan tmpat luahan perasaan la..bagus sbnrnya..sbb jd org yg dipercayai gitu..tp jgn pulak korg lak yg rajin/gatai g nyampaikan kt anak2..not good tu..mengadu domba namanya ..mcm aku kan..bkn takat mertua je suka share citer..tp ipar duai pun gitu..kekdg aku awal2 lg dh tau sesuatu dr suami/adik2 ipar yg lain..hohoho..rasa mcm org penting je kan..haha

4. rajin2kan la tgn tu kol diorg tanya kabar...org tua ni diorg bkn harap sgt pun duit ringgit..cukup tanya kabar pun dh besar hati sbnrnya..so, pandai2 la nk amik hati ngan apa cara pun kan..mcm aku..salunya tanya kabar melalui sms...kt adik ipar aku la..hehe..adik bongsu..tp kalo mcm dh lama sgt x kol..diorg akan kol la hp aku..haha..bkn aku yg kol..(aku ni peel kalo dlm fon..x brp reti nk borak sgt..huhu)

5. jgn la bkira masa nk blk umah diorg..mcm aku mujur gak dh xde mak..tp still biler tiba time raya tu masih kena gak bahagi sama rata ngan belah aku gak..wpun belah aku ada abah n adik badik je..time blk umh diorg aku dok la lama sket..more than 4 days gitu..plus tiap2 bln pun blk once a month kan..tp tu just sabtu n ahad je..awal bln pulak tu..

6. bersihkan hati gak la kot..cthnya..kalo suami korg belikan apa2 utk mertua or ipar duai..jgn la simpan dlm hati "eh2..apa hal nk beli bg diorg itu ini ni.."..jgn cmtu la..baik korg terima je..org kata kita kalo berkahwin..bkn takat ngan suami kita je..tp ngan 1 whole family dia gak..so, kena la terima..dgn ikhlas tau..

tu jela kot..apapun terpulang pd individu tu sndiri..kalo korg ada inisiatif nk buat family mertua as ur own, mst xde benda yg jd prob..yg jd prob tu kalo hati x ikhlas..tu yg cr salah org je..ni bg aku la..tp sapa la aku nk judge org lain kan..sbb rambut org sama itam (wpun ada yg dh kaler2 gitu), hati ni lain2..ada org yg mmg mertua dia yg byk sgt prob..tp yg penting apapun jgn tuding jari pada org lain..sebaliknya cr jalan how to make org suka kt kita..tu dh cukup..adios..

*aku bkn pakar..tp aku cuba membantu je..tu pun kalo ada yg sudi nk baca/ikut..*peace*

2 comments:

AKO @ retna said...

ye ye saya masih dalam tahap pembelajaran memenangai hati mertua... :p

lagi ilmunya cikgu :p

BHMB said...

kalo ko praktikkan..sure ko leh jd menantu yg cemerlang, gemilang n tbilang 1 2 3..ahahah