Sunday, January 23, 2011

6th reno - proses ngecat umah

smpai proses ngecat..mmg excited..xleh nk citer cmn rasa tergedik + teruja + ghairah nyer nk cat umah ni..tmbhan lak aku mmg suka main kaler2 ni..
so, biler dh ada umah sndiri..mmg 100% pilihan kt tgn aku la..kepuasan tu mmg lain..
memula berangan nk cat sndiri..sudahnya pas cat pintu n frame..terus x larat dh..sbb kitorg g ngecat kt umah baru tu pas blk keje..ngan baju keje terus wat keje ngecat lak..pastu kul 10 - 11 mlm br blk umah rehat n mkn..sgt memenatkan..
mmg x terfikir nk upah org pun..sbb ingtkan leh wat..pastu masing2 tgn dh lenguh..sengal..suma ada..aku pun tanya la ID aku..dia ni bagus..suma contact tukang cat ke..plumber ke..plaster ceiling ke..suma dia ada..tmbhan lak harga mmg sgt2 berbaloi la..kira harga mampu byr gitu..
kalo korg nk contact ID aku ni..sila inform ek..tgal je komen..nnt aku bgtau..
memula aku suh bg dulu quotation..psl ngecat ni..
diorg amik upah je utk umah aku..3 blk+ruang tamu+ruang legar = rm400..tu kalo cat kita beli sndiri la..
pastu..aku mcm mls nk beli2 dh..kalo leh tnjuk2 tu best sgt la kan..plus mmg xde masa laa..x tau nk agak brp..mcm2 lg alasan aku..
so, ID aku ngan sbrnya dtg la umah siap bwk katalog..aku pun tnjuk2..muncung2..itu ini..so, diorg pun caj aku just rm475 utk cat..murah ke mahal?aku rasa ok..sbb 7 or 8 kaler..pastu suma 5liter..ada lbh leh smpan wat touch up2 kan..
pastu kitorg mintak tlg la diorg catkan wet kitchen gak..genapkan la jd rm500..so, total rm900 utk whole umah..okla kot kan?dr ko penat nk cat..masa lg abs kt situ jek..
ha..lg 1..pcaya or tak..diorg wat keje ni siap dlm masa 1 hari je!! dr jam 8 pg..smpai 8 mlm..ha..kagum x?diorg wat keje ber2 je..org indon..pasni confirm aku pggil lg diorg wat ngecat umah aku..tp pas 5 thn la ek..haha..korg ngk la ek..umah aku x la sbesar banglo..tp aku syg umah aku ni..harta tu..hehe

pekeje tgh cat ruang tamu.. kt ruang tamu ni je ada 2 tone kaler grey/silver..1 gelap utk side belah tv smpai ke dapur..1 lg side terang sket kalernya..

pintu blk ni my cinta cat..aku tlg cat frame jek..hehe



dr dpn..

cat grey gelap utk ruang tamu..

purple - utk master room..aku nyer blk la tu..pcinta purple kan..lgpun purple tu romantik..:)


frame pintu tu je hasil keje aku..pastu lenguh..x larat dh aihhh..sbnrnya snap ni nk tnjuk kaler cat kt ruang legar luar blk..peach kaler..nk matchkan ngan kaler pintu n frame..

blk acu kaler natural oak..

blk ke2 ...biru turqoise..

belen cat blk 2 ada byk lg..so, diorg tlg abskan cat tu kt blk mandi n toilet..

motif amik gambo cmni?haha..sbnrnya nk tnjuk brp byk kaler umah aku ni..snap dr dlm blk aku..ahaks..

TBC lg..harap bsabar..hehe..nk abs dh pun..:P

No comments: