Friday, November 5, 2010

MC 2 hari bturut!

rentetan pas blk dr umah pengantin..kan aku diserang rasa pening yg amat sgt...
isnin tu aku keje..tp kepala mmg totally out laa..ting tong semcm je..mcm suma benda berpusing3 mcm gasing..tekak loya..bdn berpeluh2..tengkuk pun lenguh semcm
blk tu terus ajak my love g klinik panel la..kt tmn melati tu..
dh citer segala kisah apa musabab...doc amik tekanan darah..
3x ok dia try ngk..mcm x puas ati je..dlm hati eh, doc ni..biar betik 3x tekan..xkan x dpt2 lg readingnyer..
rupanya dia x caya...sbb dia ngk tggi jugak..160/90...yg bacaan atas tu normal 120/90..kira aku tggi gaklaa..aku tau psl tekanan2 darah ni sbb dulu kan aku jaga org2 sakit..arwah mak la..nenek la..huhu..
pastu dia bg mc..kbtulan isnin tu mmg agak down sket emosinyer..nnt la aku citer psl tu..tu pun kalo aku nk citer..hahaha
selasa tu mmg aku mc..tp aku ni jns x leh dok diam laa..kt umah dok iron baju la..dok jemur baju..masak2 lg..kemas umah..huhu..doc suh rest n tdo..tp xde nyer..aku x tdo lgsung pun sama ada ptg or tghari tu..
esoknya g keje..tp doc klinik panel dh suh g cek tekanan darah lg..takut still tggi..
aku mulanya malas..pastu..dlm 11.15 aku turun la g klinik bwh ni..nk suh akak nurse tu je cekkan..tp dia suh masuk jmpa doc..(kt sini mls sbnrnya nk jmpa doc..hehe)..
oo..doc azlan..bkn doc biasa..dia tanya apa mslh..aku pun citer la..pung ping pong peng pang..daging ...blaalaalalalkambing...ablabalabala..
pastu dia tanya.."sapa kata daging/kambing ialah penyebab darah kamu naik?"
erkkk..terkujat aku..ni marah ke tanya ke..huhu..berubah merah muka aku..tau..dpt rasa biler korg rasa muka ko panas..
"sy mana tau..sbb dr dulu statement cmtu je salu dgr.."jwb aku..
"ha...tu la mslh org kita..berckp sdp tp fakta x btul.."
"errrr...."
"ni sy nk bgtau kamu...bkn daging or kambing ye penyebab tekanan darah kamu naik ...malah kambing ialah daging tbaik utk dimakan sbb ia xde lemak ye..sbnrnya sbb kamu ada mgrain..simptom2 mgrain la kamu dpt tu..tp maybe sbb kamu terlalu menahan sakit or pening tu..jd tekanan kamu tggi sket..kamu stress"
dia pun cek tekanan darah aku...still 150/90...
"tggi lg ni..pening lg x?"
"aah..dh menangkap tengkuk ni..lenguh2..sbb tu sy dtg cek..tp doc klinik panel pun mmg suh cek smpai jd normal blk"
"ha..btul..kamu kena dtg hari2 cek tekanan darah kamu..smpai turun jd 120 blk..xpe2..arini sy bg MC..balik umah rehat n mkn ubat sy bg ni..insya allah.."
pastu dia bg ceramah kesihatan kt aku..tp bagus..at least bguna gak la kan...yela...selama ni mati2 org ingt daging ialah penyebab tekanan darah tggi..
and ...doc azlan ckp..penyakit darah tggi sbnrnya xde tanda2 pun!OMG..kena hati2..sbb tu ramai org kena strok or angin ahmar tp diorg xrasa diorg ada darah tggi pun..alahaiii..takuiittt

doc azlan bg aku nama sejenis garam..khas utk kontrol tekanan darah n bagus utk family pun..
LOW SODIUM SALT = SAXA
kalo korg nk try..sila la cr kt giant pun ada..farmasi ada tp dia ckp mahal sket..

tp utk kesihatan..xkan la nk bkira sgt kan..dia kata xde la mahal sgt..cuma mahal la dr garam biasa..aku rasa garam biasa pun dlm rm1 lbh sepeket..maybe garam saxa tu dlm rm2 lbh la kot..

tp kan...jgn bgtau doc tau..aku x mkn pun ubat dia bg..eh2..hari dpt mc tu je aku telan ubt dia..pastu aku blk aku beli jus belimbing...terus x pandang dh ubt2 tu..hehe
eh..air jus belimbing tu pun elok utk stabilkan tekanan darah..selain peria katak..erkk..tu x mkn..pahit!

ramai org dok tanya aku..dh ada darah tggi?no laa..tekanan darah je naik..sbb doc dh cek aku xde darah tggi..kolestrol pun normal je..lalalalala

No comments: