Saturday, September 4, 2010

bisnes di bln ramadhan..

dh bbrp tahun aku amik 1 lot bazar Puspanita ofis aku utk bniaga masa bln posa
bazar ni dibuka pd hari jumaat je..start 1 week before posa n abs 1 week before raya..
salunya brg jualan aku x tetap setiap thn..tp yg pastinya tiap2 thn kwn aku jual kuih raya..dibantu oleh aku la yg turun sat2 ngkkan lot dia..

thn ni kelainan sket..aku amik 1 lot lain utk jual brg jualan aku je..aku x amik dr org luar..aku amik dr akak aku n ipar serta mertua aku..akak aku jual sambal bilis kering, k.long jual kuih ros manis/pedas/bijan, mak mtua aku aritu wat acar limau..pastu dh last2 jual kuih tiram..adik ipar aku wat dodol n tempeyek..adik aku, iwan lak jual air barbican tu..air yg diimport dr UAE..non-alchohol ye..jgn tertipu lak ngan bentuk nyer..
air ni ala2 100plus..mcm sparking juice..bergas sket..tp airnya memberikan tenaga..ada 7 perasa..sapa beli lbh dr sebotol aku bg discount la.. selain tu ada gak kekwn ofis tmpang ltk kuih2 raya diorg..aku tlg jualkan je..serius..aku x amik untung sgt..ada la rm2-3..yg mintak disc tu..aku bg jela..means..xde untung la kt aku..nk wat cmn kan...redha jela...

ikutkan pun aku bkn nk untung sgt..aku sekadar nk try bisnes..ok..tipu..sapa x suka kalo dp untung ye x..plus aku mmg suka bniaga..dulu masa arwah mak aku ada dulu..sblm aku keje sini..aku penah tlg arwah mak join expo umno kt memana..jual mi rebus n ns lemak berlauk..ha..best woo..aku n am je tlg jaga kedai dulu..mak masak2 kt umah..abah tlg angkut n antar brg2 yg abs..

lgpun aku ni jns cpt kesian kt org..nk jual mahal2 rasanya ishh..ptt ke aku jual harga gini..huhu..
ntah apa2 kan?org bniaga mana leh pk suma tu pun..pejam mata n jual jela..


last day bniaga..aku sggup amik cuti sbb nk tmbh 1 lg brg jualan - MURTABAK MEGI SPECIAL..hehe..abs wei..mcm tsunami ..org dok serbu sekelipan mata je abs suda..pembantu aku yg belah kanan tu..ijah, sepupu aku..dia tgh tgu pggilan UITM..tu yg aku suh tlg ..at least dpt gak upah kan..wat beli baju raya..





k.ngah dtg sehari sblm aku last bniaga..sbb dia nk blk kg dgn adik ipar aku..so, aku bwk sekali ke bazar..sbb pas bniaga kitorg plan nk bsoping raya..sian yana..smpai ngantuk2..rajin dia menolong kt bazar..bukakan plastik..jaga tang duit tukar..hehe..


apapun..untung ttp ada..alhamdulillah..wpun x byk..tp aku mmpu gak byr upah assistant aku tu..blk modal gak..


org kata leh la wat tmbh2 tukar duit raya..hehe..


insya allah..thn dpn mmg akan amik lg lot ni..

No comments: