Tuesday, December 20, 2011

sotong sumbat megi!!

aku jarang nengok rancangan MasterChef Malaysia
tapi ada sekali tu aku nengok ...masa kuliah master kot..
ada sorang chef jemputan datang..chef muluk dari maggi kot..kalo tak salah aku la..kalo salah tolong ye betulkan
hari tu dia share 2 resepi berasaskan produk maggi..
1st resepi tu memang dah lekat dalam kepala aku..memang terus pandang acu & melalui telepati aku rasa sama je dah set nak try benda ni..hehe..sebab senang amat..
kat umah aku memang sentiasa ada maggi..
cuma sotong je aku beli masa kat pasar malam..ingat nak cari yang besar2 sket..banyak sket leh sumbat dalam tu kan..tapi sotongnya dah la jual longgok2..pastu sumanya ada telo pulak..(aku kalo wat sambal sotong..memang suka yang bertelo ni tapi untuk resepi ni sayang la kan..)
tapi sebab fikir nak try je pun..okla..
balik keje terus sinsing lengan..panggil acu tolong..
siang sotong & bersihkan tang dalam2nya tu..yang mana ada telo aku biar jela.rugi woo....
pastu rebus maggi dan gaul ngan perencah2 nyer (aku kalo maggi goreng aku suka brand IndoMie)..pastu apa lagi..sumbat la megi dalam sotong tu


acu tolong bab klip2 tu..dia pakai pencungkil gigi..


dah sudah..korang letak minyak sket atas kuali leper..ni aku pakai yang hak dalam oven tu..hehe..malas nak pakai kuali leper..korang gril la sampai masak..jangan lupa balik2kan ia ..supaya sotong tu masak rata


dah siap..taraaaa...ha..sotong tu memang kena kelar2 tapi jangan putus..tapi yang ada telor aku tak kelar pun..hehe


dilawan dengan masak lemak pisang


dan keli goreng bercili..nyummmyyy


2 lauk kendian tu aku beli je..hehehe..


mana la ada masa nak masak2 sangat kan..balik keje pun dah malam..huhu..


sotong tu aku ratah gitu je..sebab aku kan tak makan nasi..


sekian..sila la cuba..sedap lagi kot kalo korang makan ngan sos or sambal ..nyum3

6 comments:

I-am-Cheeky Kitty said...

OMG! Sotong sumbat maggi... bestnyer...nak cuba lar nanti...thank you Chef Ita!

BHMB said...

sila la cuba ..senang banget!!

Mya said...

nampak cam sedap.
nak cuba gak lah.
tapi estimate nak masak sotong tu berapa lama lah?

BHMB said...

mmg sedap..ko cicah dgn sos..kalo dlm oven ko try dalam 15-20min..tapi kalo atas dapur..kalo ko rajin balik2kan..agak2 ko ngk dah garing tu..dah masak la tu..ngk kaler dah coklat2 gitu..hehe

Noli@Ibu Wafa said...

buat jugak ritu..best kn..hihi

BHMB said...

Noli@ibu Wafa..aah..rasa nak repeat buat lg..hehe